Klik på billederne nedenfor, for at se dem i fuld størrelse   

  • Webanalyse
  • Rapportering
  • Optimering
  • E-handel
  • KPI
  • Nøgleordsanalyse

Sted:
Lomax.dk

Periode:
2007 – 2010

Projekt:
Opsætning af AdWords

Nøgleord:
– KPI
– PPC
– AdWords
– SEM

Da jeg blev ansat for Lomax i 2007, som ekstern konsulent, var min primære opgave at opsætte deres AdWords-konto fra bunden. Jeg skulle tage opgaven in-house, efter at denne havde været forsømt hos en af Danmarks største mediebureauer.

Dette blev en stor succes, og jeg fik oprettet en af Danmarks absolut største AdWords konti. Jeg blev i praksis ansvarlig for et af Danmarks største budgetter, med tilsvarende bedste perfomance (blev bekræftet af Google selv).

Nøgleords-analyse

Jeg brugte ufattelig lang tid på at gennemgå samtlige søgetermer og søgeord. Jeg analyserede landingsider og søgeresultater ned i mindste detalje. Og store dele af AdWord-kontoen blev opsat på baggrund af den bagvedliggende søgeordsanalyse.

På daværende tidspunkt fandtes ikke de samme teknologier til søgeordsanalyse, som der findes i dag. Så i stor udstrækning foregik meget af dette arbejde manuelt og i arbejde med Excel.

Kurser og Seminarer

Kort efter min ansættelse blev Lomax medlem af FDIH (Forbundet for Danske Internet Handlende), hvor igennem vi deltog i erfagruppemøder og diverse seminarer. Her deltog jeg også i flere workshops omkring opsætning af KPI’er mv.

Take aways

Jeg kombinerede universitets teorier og min nye indsigt i dataindsamling og fortolkning, i mit daglige arbejde hos Lomax. Udover den manuelle process og opsætning, tænkte jeg med det samme i digital optimering, og muligheden for at anvende CSV-import, bulk-editing mv.

AdWord Editor blev min tro følgesvend i 3 år. Det var fedt som studerende, at få så utrolig meget ansvar samt at skabe så overbevisende resultater.

Goods

Jeg fik skulderklap af den administrerende direktør (ejeren), og påvirkede i vid udstrækning også de ledelsesmæssige beslutninger og budgetallokeringer til AdWords. Også her fik jeg igangsat en række initiativer og projekter, som var baseret på mine undersøgelser.

Jobbet gav mig en ny indsigt og forståelse i økonomi og “bidding”.

Bads

Egentligt var der ingen umiddelbare negative oplevelser. Eneste problem var måleredskaberne og misvisende informationer fra Google. Dog sagnede jeg ledelsens fokus på SEO, og oplevede at jeg havde mange svar på Søgemaskineoptimering, der ikke blev fulgt før flere år efter.

Leave a Reply