Klik på billederne nedenfor, for at se dem i fuld størrelse   

  • Produktbilleder
  • Billedebehandling
  • Photoshop Batch-automatisering
  • Chat-integration
  • Facebook-side
  • Facebook-konkurrencer
  • Webdesign
  • Webudvikling
  • Projektstyring
  • Udvikling
  • Konceptualisering
  • Support
  • Uddannelse
  • Billedebehandling
  • Billedeautomatisering
  • Outsourcing
  • Tekstproduktion
  • Søgemaskineoptimering
  • AdWords

Historien bag udviklingen:

Da jeg startede hos Kontor Syd var dette opgaven som mødte mig:

  • Shoppen havde URLen http://kontorshop.kontorsyd.dk
  • Under 5000 produkter
  • Ingen produkttekste
  • Ingen produktdata
  • Ingen friskrabede billeder
  • Næsten ingen produktbilleder
  • Kedeligt design
  • Dårlig brugervenlighed

Sted:
Kontor Syd Gruppen

Periode:
2011 – 2014

Projekt:
KontorTing

Nøgleord:
– Projektstyring
– Udvikling
– Webdesign

Det meste af min energi og fokus gennem min tid hos Kontor Syd har ligget i hjemmesiden www.KontorTing.dk.

Du kan se noget af udviklingsarbejdet blandt billederne til venstre.

Da jeg startede hos Kontor Syd i 2011 hed deres webshop “http://webshop.kontorsyd.dk”, og siden blev kun brugt til intern brug af sælgerne. Det betød, at ingen af de ca. 5000 produkter havde hverken produkttekste, produktdetaljer eller produktbilleder.

Læs mere

Da Kontor Syd allerede drev flere butikker under navnet “KontorTing”, foreslog jeg ledelsen at adoptere dette navn til hjemmesiden, for at skabe en større synergi samt et mere landsdækkende og konkurrencedygtigt navn.

På grund af de snævre økonomiske rammer designede jeg selv version 2.0, som dog var afhængig og begrænset af eksisterende template (tabeller og opbygning).

Udover at have redesignet siden (og herefter designet en version 3.0, som ikke er gået live endnu), var jeg ansvarlig for udvikling af al indhold som produktbilleder, tekstproduktion, produktdata mv.

Produktbilleder

Da jeg startede på KontorTing projektet var der stort set ingen højtopløselige billeder på nogen af de ca. 5000 varenumre på shoppen. De få billeder der var, var miniature-thumbnails fundet på Google.

Ca. 2 år efter besad KontorTing den største database af højt-opløselige, baggrundsfjernede billeder af sin art, bestående af over 10.000 produktbilleder.

Jeg havde fået kontakt til over 150 forskellige leverandører. Og de produkter hvorpå producenten ikke kunne levere billedemateriale (ca. 10 %), fik jeg selv skudt billeder, der blev sendt til fritskrabning i Bangladesh.

Da jeg stoppede ved Kontor Syd talte billede-databasen over 15.000 produkter.

Tanken bag de højtopløselige, fritlagte billeder var, at Kontor Syd da rådede over blot én mediedatabase der kunne trækkes på, når der skulle produceres alt fra reklamebannere til tryksager.

Nedenstående ses et før og efter-billeder:

Metadata

Da jeg startede på KontorTing projektet fandtes der ingen data af nogen art på produkterne. I C5 fik vi udviklet en række kataloger og forskellige importfunktioner, hvorefter vi kunne indlæse al den “forfinede” data. Det udviklede sig til en gigantisk viden-database med måske den mest detaljerede produktdatabase af sin art.

En stor mængde metadata vil efterfølgende kunne sikre øvrige automatiseringer og kombinationer som fx “relaterede varer”, lige som det vil være muligt at trække alternative rapporter ud for at undersøge, hvilken farve kuglepenne er bedst sælgende mv. Eller – hvorfor ikke krydssælge en rød kontorstol med matchende kontorartikler?

Online-chat

Efter at have undersøgt markedet for chat-programmer til hjemmesider, valgte jeg Snap-Engage. Dette skyldtes primært muligheden for at adskille sig fra øvrige konkurrenter på markedet, hvor langt de fleste hjemmesider i dag benytter Zopim, uden mulighed for samme konfigurationsmuligheder. Nedenstående ser du designet jeg fik lavet. Der er to bokse: En pro-aktiv chatboks som popper frem baseret på regelsæt som jeg også satte op, og en off-line boks, hvor e-mail også er en mulighed.

Jeg fik ligeledes konfigureret det således, at når en bruger var logget ind, kunne vedkommende se sin personlige kontaktperson.

Her fik jeg desuden indsat en i-frame med henvisning til FAQ, hvilket skulle medføre færre opkald og større kundetilfredshed i og med at kunderne hurtigt kunne finde svar på deres spørgsmål.

Se mit design her nedenfor:

Nyhedsmail

Til KontorTing benyttede Kontor Syd blot en almindelig Outlook-folder, og sendte kun nyhedsmail ud genereret som et billede. Det betød dels at der gik mange resurser til spilde når modtagere skulle afmeldes, og desuden gik mange kunder glip af budskabet, hvis de ikke havde aktiveret billedevisning i Outlook. Yderligere var designet af lav kvalitet.

Derfor fik jeg re-designet nyhedsbrevet, fik importeret eksisterende nyhedsmail-liste til Campaign Monitor og opsat hele nyhedsmodulet som et CMS-baseret nyhedsbrev. Dvs. at man kunne tilføje produkter, billeder, tekst mv. direkte fra Umbraco, der var samme backend benyttet til selve shoppen.

Et eksempel på nyhedsmail-design ses her nedenfor:

KontorTing

Søgemaskine

Jeg fik installeret og konfigureret Fact-Finder som søgemaskine, hvilken gav relevante søgeresultater, samt foreslog varer mv. imens brugeren søgte. Se nedenstående billede:

Søgemaskine

Jeg fik installeret og konfigureret Fact-Finder som søgemaskine, hvilken gav relevante søgeresultater, samt foreslog varer mv. imens brugeren søgte. Se nedenstående billede:

Take aways

Jeg fik i praksis det overordnede ansvar for KontorTing under hele min ansættelse hos Kontor Syd. Dette var ligeledes med overordnede opgave.

Gennem mit arbejde med hjemmesiden fik jeg hænderne ned i bolledejen vedrørende samtlige opgaver der var tilknyttet.

Jeg fik udarbejdet, og deltog i, alle processer både omkring udvikling og drift, som er involveret i driften og opbygning af en webshop.

Goods

Dette var uden sammenligning det største og mest omfattende arbejde jeg nogensinde er gået i lag med. Når jeg kigger tilbage er det helt vanvittigt hvad der nåede at blive skabt på kun 2 års arbejde, og det endda sideløbende med alle de øvrige projekter. De første 2 år havde jeg kun én assistent tilknyttet i tre måneder, til at skrive produkttekste. Resten af det udførende produktionsarbejde stod jeg for. Det er en selvfølge, at dette har givet en enorm indsigt og en kæmpe nytilegnet viden.

Bads

Da jeg forlod Kontor Syd – og KontorTing – havde jeg opbygget den nok største billededatabase og metadata-database i branchen. Kontor Syd sad, rent teknisk, med de aller bedste kort på hånden i hele branchen. Det ærgrede mig til den dag jeg forlod Kontor Syd, at der ikke blev prioriteret mere på online-området, og at jeg var den eneste onlinemedarbejder i næsten 3 år.

Hele fundamentet var blevet lagt til en potentiel stor succes. Desværre nåede min indsats aldrig at give afkast i form af øget indtjening. Jeg var dog chanceløs i forhold til begrænsning i ressurser, samt det faktum at Kontor Syd aldrig havde brugt markedsføringsmidler på KontorTing.dk

Leave a Reply