Klik på billederne nedenfor, for at se dem i fuld størrelse   

  • Webanalyse
  • Rapportering
  • Optimering
  • E-handel
  • KPI
  • Nøgleordsanalyse

Sted:
Lomax.dk

Periode:
2007 – 2010

Projekt:
Lomax Webanalyse

Nøgleord:
– Webanalyse
– Google Analytics
– Rapportering

Da jeg blev ansat for Lomax i 2007, som ekstern konsulent, var min primære opgave at opsætte deres webanalyse-konto fra bunden.

På daværende tidspunkt var Google Analytics selvfølgelig opsat, men der havde på daværende tidspunkt ikke været rapporteret på – eller handlet ud fra disse data.

I mit arbejde med AdWord-optimering og opsætning kom Google Analytics til at spille en helt central rolle gennem alle 3 år.

Nøgleords-analyse

Jeg brugte ufattelig lang tid på at gennemgå samtlige søgetermer og søgeord. Jeg analyserede landingsider og søgeresultater ned i mindste detalje. Og store dele af AdWord-kontoen blev opsat på baggrund af den bagvedliggende søgeordsanalyse.

På daværende tidspunkt fandtes ikke de samme teknologier til søgeordsanalyse, som der findes i dag. Så i stor udstrækning foregik meget af dette arbejde manuelt og i arbejde med Excel.

Kurser og Seminarer

Kort efter min ansættelse blev Lomax medlem af FDIH (Forbundet for Danske Internet Handlende), hvor igennem vi deltog i erfagruppemøder og diverse seminarer. Her deltog jeg også i flere workshops omkring opsætning af KPI’er mv.

Take aways

Jeg fik gjort mit en masse erfaringer omkring hvordan ledelsen reagerede på data og præsentationer. Ledelsen vidste på daværende tidspunkt ikke hvilke parametre de skulle måle på, og det var mit ansvar at give ledelsen (og bestyrelsen) et pålideligt datagrundlag.

Det var mit ansvar, i en virksomhed med ca. 100 ansatte og en omsætning på trecifret millionbeløb, at rådgive om handlen på internettet, som bar ca. 80% af alle ordrer. Dette var et stort ansvar.

Goods

Der er sket ufatteligt meget inden for webanalyse og pålidelighed. På daværende tidspunkt skulle alle data vendes og drejes og tages med et gran salt.

Denne var dog en god og lærerig øvelse, fordi man som analytiker konstant skulle være opmærksom på ukendte faktorer, samt konstant foretage en validitets-analyse. I en verden hvor heat-maps endnu ikke var opfundet, skulle alle tal holdes op imod hinanden.

Den manglende opsætning og manglende parametre jeg måtte arbejde med, gav mig samtidig vished om hvordan “nutidens” værktøjer bør anvendes korrekt.

Bads

Det var frustrerende at arbejde med et setup, hvor fx kategorier var angivet med koder (dvs. kategori=P432). Derved var der altid nogle ekstra trin der skulle bearbejdes inden tallene gav mening.

Her oplevede jeg også det paradoks, som jeg efterfølgende har måtte slås med overfor ledelser og bestyrelser: En bestyrelse, der er ansvarlig for et tre-cifret millionforetagende, accepterer ikke at operere hverken med ukendte faktorer eller misvisende data.

Jeg oplevede en tendes, jeg efterfølgende genkendte alle steder jeg har arbejdet og haft kontakt med: Ledelsen og bestyrelsen er uddannet i brugen af “statiske”, økonomiske nøgletal, som de har kunnet trække ud fra et hvert økonomisystem. Men intet bestyrelsesmedlem eller medlem af selv den øverste ledelse, har set det som deres ansvar at kende til disse data i dybden, samt forstå terminologien bag.

Dette gør det utrolig svært at arbejde inden for e-handel, når bestyrelsen og ledelsen er uddannet i “den gamle skole”. Ovenstående betragtning har jeg set afspejlet i alt fra kommuner, politiske ledere, bestyrelsesmedlemmer og selvstændig erhvervsdrivende.

Leave a Reply