Et billede fejler mere end tusinde stavefejl

Et billede fortæller mere end 1000 ord… siger man. For mig afslører dette billede blot 1000’er af problemer, internt i de danske mediehuse. En langsom død – kald det gerne et selvmord – hvor aviserne endnu ikke har haft succes med at tilpasse sig det digitale nye årtusinde. Selvom de snart har haft 20 år til at finde deres ståsted.

Som dén detaljeorienterede person jeg er, gør det ondt i mine øjne, når jeg først ser et skit med afkrydsning over Aalborg (og en helt anden motorvej), end den omtalte problematik omkring det tyske mindretal i Knivsbjerg (Sønderjylland).

For mig er det ikke blot en ligegyldig detalje. For mig er billedet en bekræftelse på min oplevelse af den døende danske medieindustri!

Det hele falder tilbage på spørgsmålet om:

“Hvorfor skulle jeg dog bruge én eneste krone på et abonnement til Berlingske.dk eller Politiken.dk, når alt jeg får er useriøs journalistik, banket sammen af en erhvervspraktikant?”

Min irritation skyldes følgende:

1. Onlinemedierne klynker og beklager sig over faldende indtægter. De beskylder borgere for kun at ville have gratis nyheder, og at de ikke er villige til at betale. Danmark er for lille et land til at kunne sikre indtægterne, og al skylden lægges i samfundets udvikling. Jeg undrer mig blot, når jeg ser andre medier ude i verden, som skyder op og får succes.

2. I forvejen er jeg stærkt kritisk over for de danske online-medier, hvor de tror at vejen ud af krisen er, at fyre alle uddannede journalister, og i stedet skrive artikler om Paradise Hotel, og lade redaktionens gatekeeper være en erhvervspraktikant?

3. Det er et tegn på fuldkommen arrogance, og manglende føling med læseren. Aviserne tænker “nå ja, det skal jo bare gå hurtigt og tjep. Lad os skynde os at publicere denne fuldkommen ligegyldige artikel, også så smide ét eller andet sigende billede på. For man siger jo, at illustrationer er så vigtige.

Men det svarer i sin enkelthed, som hvis en kok smed en entrecote ned i en blender sammen med nogle trøfler, og serverede det i en skål med ske i. Læseren er ikke dummere end kunden i restauranten. VI KAN GODT TÆNKE OG VI HAR EN HJERNE!

4. Billedet afspejler, at hele essensen i den problematik der omtales, er så fuldkommen ligegyldig, fordi den foregår et sted derude på en ødemark, hvor der lugter af kolort. AKA UDKANTSDANMARK! Hvis avisen havde taget artikelen seriøs, havde de sendt en rapporter derud og interviewet nogle mennesker om, hvorfor denne skiltning var så vigtig… Og i samme ombærring tog journalisten jo også lige et korrekt billede.

5. Billedet er kun ét af mange misvisende billeder, som jeg i tiden har fundet frem til. Det skyldes primært en ringe håndtering af meta-data. En redaktion, der er vandt til at tænke i aviser, og ikke i online databehandling. Når de opretter et billede i databasen, tilkobler de X søgerord. I dette eksempel evt. “Motorvej” og “Motorvejsskilt”. Måske indsættes billedet automatisk, fordi det skal gå så hurtigt? Når baglandet og databasen ikke er opbygget ordentligt, vil der ikke være nok korrekte billeder at vælge imellem. Derfor ses ofte gentagelser af billeder i forskellige annoncer, under forskellige problemstillinger. Men hey, læserne lægger jo nok ikke mærke til det, vel?

6. Som læser oplever jeg stavefejl på stavefejl. Reklamer efter reklamer. Alle gør det samme som de øvrige. Ingen går nye veje. Og hvorfor skulle man betale en eneste krone, når det man får er så ringe en kvalitet?

 

Leave a Reply